Googles søgeresultater er blevet dårligere – fyldt med SEO-spam

Hvis du synes, at søgeresultaterne i Googles søgemaskine er blevet dårligere med tiden, er du ikke alene. Ny forskning viser, at SEO-spam giver dårligere søgeresultater.

Googles søgeresultater er blevet dårligere – fyldt med SEO-spam

Forskere fra Leipzig Universitet, Bauhaus-Universität Weimar og Center for Scalable Data Analytics and Artificial Intelligence har undersøgt, om Google er blevet dårligere til at vise brugbare søgeresultater.

Det gjorde de ved at undersøge 7.392 forespørgsler om produktanmeldelser gennem Google, Bing og DuckDuckGo i et helt år. Resultatet er offentliggjort i et nyt studie.

Det fænomen, som forskerne har undersøgt, er såkaldt SEO-spam. Det er indhold, som er lavet først og fremmest for at opnå høje placeringer i Google (for i sidste ende at tjene penge) ved populære søgeemner og ikke nødvendigvis for at servicere brugerne med brugbare og korrekte oplysninger.

Læs også: Google rydder op i søgeresultaterne – vil fremme indhold af høj kvalitet

En overflod af indhold af lav kvalitet

Google er blevet ramt af det problem, at søgemaskinen nærmest definerer internettet. Det, der rangerer højt på Google, er det, der ofte anses for at være internettets indhold.

Men det, der topper søgemaskinerne, er ikke nødvendigvis de bedste søgeresultater til at besvare den søgning, som brugeren har foretaget. I mange år har der eksisteret en hel industri, der går ud på at positionere sig bedst muligt i Googles søgemaskine.

Noget af dette indhold kan være af god kvalitet, men forskerne fandt frem til, at ”en strøm af indhold af lav kvalitet, især til produktsøgning, bliver ved med at drukne enhver form for nyttig information i søgeresultaterne.”

En stor del af indholdet af lav kvalitet, der kom frem ved søgninger, var “decideret SEO-produktanmeldelses-spam”.

En konstant kamp, som Google er ved at tabe

Det er en konstant kamp mellem søgemaskinerne og spamsiderne, og ifølge forskerne er de meget udbredte og dukker øverst op i Googles søgeresultater.

“Søgemaskinerne ser ud til at tabe den katten-efter-musen-leg, som SEO-spam er,” skriver forskerne.

“SEO er en konstant kamp, og vi ser gentagne mønstre af anmeldelsesspam, der kommer ind og ud af resultaterne, når søgemaskiner og SEO-ingeniører skiftes til at justere deres parametre,” står der i rapporten.

Google, Bing og DuckDuckGo forsøger at fjerne spamindholdet fra søgeresultaterne, men det resulterer kun i ”en midlertidig positiv effekt,” lyder det fra forskerne.

Forskerne konkluderer, at dynamisk spam, der har karakter af reklame, og som er masseproduceret, kommercielt indhold af lav kvalitet fortjener mere opmærksom. De gør samtidig opmærksom på, at problemet sandsynligvis kun bliver større som følge af udbredelsen af kunstig intelligens.

Læs også: Nyheder om SEO og online marketing