Nyt samarbejde skal forbedre jobsøgendes digitale jobrejse
Fem softwarevirksomheder går sammen om at tilbyde jobsøgningsløsninger i et nyt samarbejde kaldet JobTech. Samarbejdspartnerne er KMD, Applikator, Praice, Candeno og Edora, som hver især driver forskellige softwareløsninger til det danske beskæftigelsesområde, og som kommunerne kan få adgang til.
Læs også: Finansloven 2022: Aftalerne på det digitale område
Åben software giver let integration
Med JobTech kan virksomhedernes forskellige software let integreres, hvilket giver borgerne en samlet digital brugeroplevelse, selv om apps og software kommer fra forskellige leverandører. Noget, der derfor er helt centralt for samarbejdet, er åbenhed.
“Teknologien udvikler sig i dag så hurtigt, så der kommer flere nicheløsninger. Det tror vi også kommer til at gælde i forhold til software til beskæftigelsesindsatsen, og derfor går vi sammen om at udvikle softwaren med åbne snitflader, så systemerne let kan tale sammen, og borgerne får nogle bedre værktøjer,” siger Matias Bøgvad Appel, direktør i Candeno.
JobTech-samarbejdet tilbyder i dag følgende løsninger til virksomheder, borgere og myndigheder:
Virksomheder:
Myndigheder:
Borgere:
|
Søren Ladefoged, der er forretningsdirektør i KMD, fremhæver også åbenheden i JobTech-samarbejdet.
“For os er åbenhed ikke bare teknologi, der kan integreres, men også forretningsmodeller, fordi vi kan se, at vi sammen med JobTech-parterne vil kunne tilbyde mere, hurtigere og bedre funktionalitet, end vi kan alene,” siger han.
Gamification af det virtuelle jobunivers
I december 2021 fremlagde regeringen og KL nye visioner for Det Virtuelle Jobunivers – et bud på en modernisering af beskæftigelsesindsatsen ved bedre udnyttelse af en skræddersyet palet af digitale værktøjskasser til den enkelte ledige.
I den forbindelse overvejer man i JobTech-samarbejdet at gøre brug af gamification – altså spilelementer som en del af jobsøgningsløsningerne.
“Vi ved, at langt de fleste kommer hurtigt i job, mens de svage godt kunne bruge mere hjælp. Og her kunne en form for “gamification” af den skræddersyede jobrejse være en god metode til at sikre de ledige den rette hjælp. Vi kunne udvikle den digitale jobrejse, så aktivitet udløser point, når ledige er til online møder, udfylder cv og ansøger job digitalt. I en periode med et lavt antal point, så kommer jobkonsulenten i spil,” siger Mads Hedegaard, der er direktør i Edora.
Læs også: Nyheder om software og it-løsninger