Telia får flere mobilkunder, men omsætning og indtjening falder i 2021

Telias regnskab for 2021 viser tabte kunder inden for tv, fastnet, bredbånd og mobilabonnementer, men eksplosiv vækst af sim-kort til IoT-enheder.

Telia får flere mobilkunder, men omsætning og indtjening falder i 2021

Telia Danmark har fremlagt regnskab for 4. kvartal 2021 og dermed hele kalenderåret 2021. Mens serviceomsætningen og driftsindtjeningen går tilbage på grund af højere driftsomkostninger til elektricitet, oplever Telia Danmark fremgang i antallet af abonnementer til IoT/M2M-enheder. Mange andre forretningsområder går dog tilbage i 2021.

Læs også: Overblik over de danske teleselskaber – hvilke teleselskaber ejer hvem?

Tilbagegang i serviceomsætning og driftsresultat

Telia oplevede en lille fremgang i serviceomsætningen i 4. kvartal 2021 sammenlignet med samme kvartal i 2020, men set over hele kalenderåret 2021 er der tale om en tilbagegang i serviceomsætningen på 4,2 procent. I 2020 var omsætningen på 2 826 millioner kroner, mens den altså var på 2 790 millioner kroner i 2021.

Telia Danmarks driftsresultat (adjusted EBITDA) endte i 4. kvartal 2021 på 177 millioner kroner – en tilbagegang på 8,7 procent sammenlignet med 4. kvartal 2020. Kigger man på hele kalenderåret 2021, er der også sket en tilbagegang – her på 10,7 procent. I 2021 lød driftsresultatet for Telia Danmark på 664 millioner kroner, mens det i 2020 var på 721 millioner kroner.

Alligevel kalder Petr Cermak, Acting CEO i Telia Danmark, regnskabet for tilfredsstillende og han fokuserer på, at udviklingen på kunde- og omsætningsfronten viser, at deres strategi begynder at levere resultater.

“2021 har været et fundamentalt og afgørende år på rejsen, og vi er kommet godt afsted. Alle i Telia Danmark har leveret en fænomenal indsats gennem året. Vi vil holde kursen og dampen oppe i det kommende år”.

Læs også: Teleselskabet 3 fik 27 000 nye kunder i 2021 – er tæt på stor milepæl

141 000 nye SIM-kort til IoT/M2M-enheder

Trods tilbagegang i serviceomsætning og driftsresultat sammenlignet med 2020 har Telia fået nye 126 000 mobilabonnementer til. Det er en stigning på 8,4 procent. Antallet af mobilabonnementer hos Telia er dermed steget fra 1 494 000 til 1 620 000 på et år.

Stigningen skyldes antallet af SIM-kort til IoT/M2M-enheder, der er nærmest eksploderet. Der er i 2021 sket en stigning på 123,5 procent sammenlignet med kalenderåret 2020. Telia har dermed 254 000 aktive SIM-kort til IoT/M2M-enheder, mens der kun var under det halve for et år siden.

Kigger man på antallet af ‘normale’ mobilabonnementer til mobiltelefoner, hvor SIM-kort til IoT/M2M-enheder ikke tælles med, er der dog i løbet af 2021 sket et fald på 15 000 sammenlignet med 2020. Antallet af kunder med et abonnement til en mobiltelefon er dermed faldet fra 1 381 000 til 1 366 000.

Færre kunder inden for bredbånd, tv og fastnet

På området for bredbånd har Telia Danmark mistet 2.000 kunder sammenlignet med 2020. 68 000 kunder i 2020 er blevet til 66 000 i 2021, og der er dermed sket et fald på 2,9 procent. I 4. kvartal 2021 oplevede Telia dog en fremgang efter at have været nede på 62 000 bredbåndskunder kvartalet forinden. Går man endnu længere tilbage til 3. kvartal 2020, har Telia tidligere haft 70 000 bredbåndskunder, så der er altså stadig noget tabt, der skal indhentes.

Ligesom tidligere kvartaler fortsætter Telia med at miste fastnetkunder. Der er i 2021 4 000 færre fastnetkunder end i 2020, så antallet nu hedder 62 000.

Også antallet af tv-kunder er nedadgående – både i 4. kvartal isoleret set og i hele kalenderåret 2021, hvor der i begge perioder er sket en tilbagegang på 17,2 procent. Telia Danmark har nu 24 000 tv-kunder – 5 000 færre end for et år siden.

Læs også: Nyheder om telekommunikation