Google gjorde med vilje søgeresultater dårlige for at tjene flere penge
En magtkamp i Google har ført til, at Google er blevet dårligere til at servere relevante resultater, ligesom der er sket en stigning i antallet af annnoncer, hævder teknologijournalisten Edward Zitron.
I podcasten Better Offline beskriver Edward Zitron, hvordan en intern magtkamp hos Google i 2019 angiveligt førte til, at brugeroplevelsen af Googles søgemaskine blev forringet, fordi virksomheden ønskede at tjene flere penge på annoncer.
Google-krisemøde i 2019
Intern e-mailkorrespondance fra Google, som er blevet offentliggjort som en del af en retssag med det amerikanske justitsministerium, har gjort det muligt for Edward Zitron at spore det hele tilbage til et krisemøde i 2019.
På dette møde gav den daværende annoncechef hos Google, Jerry Dischler, udtryk for, at annonceindtægterne ikke nåede de mål, som Google havde sat sig. Med andre ord tjente de ikke nok penge på annoncer. Han kastede angiveligt bolden videre til søgechefen Ben Gomes, som han mente måtte gøre noget ved det.
Det fik alarmklokkerne til at ringe hos Ben Gomes, som sammen med en anden kollega sendte en e-mail til Nick Fox, der er overordnet chef for Søgning og Google Assistent. I e-mailen udtrykte Ben Gomes angiveligt bekymring for, at ønsket om flere annoncevisninger ikke var foreneligt med en god søgeoplevelse.
De hævdede, at for at opnå det, som Jerry Dischler ønskede, ville Googles udviklere være nødt til at “hacke” brugeroplevelsen ved at ændre på søgeresultaterne, så brugerne skulle prøve flere søgetermer for at finde det rigtige indhold.
Se også: Googles søgeresultater er blevet dårligere – fyldt med SEO-spam
Annoncer er vigtigere end god brugeroplevelse
Af e-mailkorrespondancerne fremgår det, at Ben Gomes føler, at han er blevet hørt, og at det interne slag er vundet.
Men problemet med manglende annonceindtægter bestod. Den daværende annoncechef, Prabhakar Raghavan, skrev kort tid efter, at det grundlæggende problem med den svage vækst i antallet af søgninger stadig var til stede.
Ben Gomes siges at have reageret på dette, og i en e-mail til seniorvicedirektør Prabhakar Raghavan kritiserer han, hvad han hævder er et forsøg på at manipulere søgeresultaterne for at øge trafikken på bekostning af brugeroplevelsen. I stedet argumenterede han for, at det var en bedre idé at lokke brugerne tilbage ved at forbedre selve søgetjenesten.
Men i maj 2019 offentliggjorde Google en ændring af søgeresultaterne, som gjorde annoncerne mere synlige.
Edward Zitron hævder, at de dårligere søgeresultater skyldes både Prabhakar Raghavan og Googles direktør Sundar Pichai, men også en virksomhedskultur, hvor vækst er blevet et vigtigere mål end noget andet.
Se også: Google rydder op i søgeresultaterne – vil fremme indhold af høj kvalitet
Taber kampen mod ren spam
En nylig undersøgelse udført af tyske forskere bekræfter faktisk også, at søgeresultaterne i Google er blevet værre.
“Vi kan konkludere, at højere rangerede sider i gennemsnit er mere optimerede og tjener flere penge på affiliate marketing, og de viser tegn på lavere tekstkvalitet,” skriver forskerne i undersøgelsen.
Forskerne gennemgik søgeresultater for 7.392 produktanmeldelser på Google, Bing og DuckDuckGo og fandt ud af, at på trods af, at online produktanmeldelser med affiliate marketing er begrænset, bruges de stadig i størstedelen af søgeresultaterne.
Årsagen er, at søgemaskinerne har problemer med højt optimeret affiliate-indhold, forklarer forskerne.
Alle hjemmesider gør alt, hvad de kan, for at optimere og opnå den højeste placering på Google. Men det betyder også, at de bliver “narret” af organisationer, der kører spamkampagner.
På baggrund af disse resultater konkluderer de tyske forskere, at søgeresultatsiderne er af dårligere kvalitet.
Se også: Nyheder om SEO og online marketing