Her er de mest populære elbilmærker i hele verden i 2021
- Salget af elbiler tog en ordentlig opbremsning i 2020 på grund af COVID-19, men i 2021 går salget af elbiler igen forrygende.
- Tesla, som genstartede den nuværende elbilbølge, er det suverænt største elbilmærke, uanset om man opgør salget efter bilmærke eller bilkoncern.
- Etablerede bilproducenter og nye kinesiske elbilmærker stormer frem på markedet for elbiler. Dermed tager omstillingen af den globale bilpark for alvor fart.
Hvilke elbilmærker er de mest populære i 2021? Det kan du se i denne artikel, hvor vi kigger på, hvor mange elbiler de forskellige elbilmærker sælger i hele verden.
Der er tale om globale tal fra analysefirmaet EV Volumes, der indsamler salgstal fra et stort antal kilder. Denne artikel dykker ned i salgstallene for elbiler solgt i perioden januar 2021 til og med september 2021. Herunder kan du finde salgstal fra de forskellige elbilmærker fordelt på både plug-in hybrider (PHEV) og ‘ægte’ elbiler, det vil sige plug-in-elbiler (BEV).
Markedet for elbiler vokser efter svært coronaår
Først lidt overordnede salgstal. I perioden januar 2021 til september 2021 blev der solgt i alt 4,3 millioner elbiler (plug-in og plug-in hybrid). Det svarer til, at de udgjorde 7 procent af det samlede antal solgte biler på verdensplan.
For at sætte det tal i perspektiv blev der til sammenligning ‘kun’ solgt 3,1 millioner elbiler i hele 2020. COVID-19-pandemien satte naturligvis en stopper for salget af biler i 2020, men noget tyder på, at salget af elbiler er vendt stærkt tilbage. For eksempel blev der alene i september 2021 solgt 685 000 elbiler, hvilket svarer til 10,2 procent procent af det samlede bilsalg denne måned. Det er en stigning på 98 procent sammenlignet med september 2020. Elbilmarkedet buldrer altså derudad.
Top-20: De mest populære elbilmærker i 2021 (plug-in og plug-in hybrid)
Først kigger vi på salget af elbiler fordelt på de forskellige elbilmærker, hvor både plug-in- og plug-in hybrid-salget er talt med.
Elbilmærke | Antal solgte elbiler (plug-in og plug-in hybrid) | Andel i % |
1. Tesla |
627.371 |
14,7 |
2. BYD |
329.408 |
7,7 |
3. SGMW |
306.872 |
7,2 |
4. Volkswagen |
247.450 |
5,8 |
5. BMW |
198.156 |
4,7 |
6. SAIC |
157.894 |
3,7 |
7. Mercedes |
157.578 |
3,7 |
8. Volvo |
132.059 |
3,1 |
9. Audi |
124.256 |
2,9 |
10. Kia |
105.363 |
2,5 |
11. Hyundai |
104.562 |
2,5 |
12. Renault |
91.221 |
2,1 |
13. Toyota |
89.870 |
2,1 |
14. Peugeot |
87.694 |
2,1 |
15. Great Wall |
85.361 |
2,0 |
16. Ford |
80.761 |
1,9 |
17. GAC |
80.660 |
1,9 |
18. NIO |
66.976 |
1,6 |
19. Changan |
66.472 |
1,6 |
20. Škoda |
57.282 |
1,3 |
Tesla sælger flest elbiler i 2021
Når det kommer til salget af elbiler, er det ikke overraskende Tesla, der dominerer. Det er til trods for, at salget af plug-in hybridbiler også er inkluderet. Hele 627 000 plug-in-elbiler solgte Tesla i de første tre kvartaler af 2021. Det svarer til knap 15 procent af det globale salg i perioden.
Det er Tesla Model 3, som i øvrigt er den bedst sælgende elbil i 2021, der står for den største del af Teslas salg, men også Model Y sælger godt. Den er den tredje bedst sælgende elbil i 2021.
Kinesiske elbilmærker stormer frem
Tesla får skarp konkurrence fra kinesiske bilproducenter, som buldrer derudad for tiden. Verdens næststørste elbilproducent ud fra salgstallene i 2021 er kinesiske BYD Auto, som er i enorm fremgang for tiden. I første, andet og tredje kvartal i 2021 solgte BYD 329 000 elbiler svarende til en andel af salget på knap 8 procent – næsten det halve af Teslas. BYD har netop også overgået den anden store kinesiske spiller SGMW, som har solgt 307 000 elbiler.
Volkswagen er det fjerde største elbilmærke med lige knap 250 000 solgte elbiler, hvorefter BMW følger med lige knap 200 000 elbiler. Og sørme også, om der ikke kommer endnu et kinesisk elbilmærke: SAIC, som også stormer frem i disse år. SAIC har solgt 158 000 elbiler og overgår lige akkurat endnu en tysk bilproducent, Mercedes, med 157 600 solgte elbiler.
Volvo indtager en plads som den elbilproducent, der har solgt 8. flest elbiler i 2021 med 132 000 solgte elbiler. Herefter kommer Audi med 124 000 solgte elbiler, og top-10 rundes af med Kia, der har solgt 105 000 elbiler.
Uden for top-10 ligger Hyundai (Sydkorea), Renault (Frankrig), Toyota (Japan), Peugeot (Frankrig), Great Wall (Kina), Ford (USA), GAC (Kina), NIO (Kina), Changan (Kina) og Škoda (Tjekkiet).
Top-5: De mest populære elbilkoncerner (plug-in og plug-in hybrid)
Flere af de forskellige bilmærker hører under en koncern, så en anden måde at få et billede af, hvem der rent faktisk er de største spillere på elbilmarkedet, er ved at kigge på salgstallene opgjort i de forskellige koncerner, der sælger elbiler.
Elbilmærke (koncern) | Antal solgte elbiler (plug-in og plug-in hybrid) | Andel i % |
1. Tesla |
627.371 |
14,7 |
2. Volkswagen Group |
522.701 |
12,3 |
3. SAIC |
464.766 |
10,9 |
4. BYD |
329.408 |
7,7 |
5. Stellantis |
255.291 |
6,0 |
I alt (alle elbilmærker) |
4.256.414 |
100 |
Tesla er størst, men Volkswagen Group er ikke langt efter
Tesla er den største elbilproducent med cirka 627 000 solgte Tesla-elbiler og en andel på 15 procent af salget i perioden januar 2021 til september 2021. Det er ikke den højeste andel af salget, Tesla har haft. I september 2020 stod Tesla for 18 procent af salget.
Den faldende andele sker i takt med, at Tesla får øget konkurrence fra de andre bilmærker. Prognoser fra LMC Automotive peger på, at Tesla i 2025 vil blive sendt ned på en fjerdeplads overgået af henholdsvis Geely-koncernen (Geely Auto, Lotus, Lynk & Co, Proton og Volvo) som nummer tre, Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance som nummer to og Volkswagen-koncernen som nummer et.
Volkswagen Group er den næststørste elbilkoncern med 522 000 solgte elbiler. Det inkluderer elbiler fra Volkswagen, Audi, Porsche, Škoda, SEAT og Cupra. Dermed når koncernen op på næsten samme andel som Tesla, når det kommer til salgstal i de tre første kvartaler af 2021. Volkswagen Groups andel af salget lå 1 procentpoint højere i september 2020, men prognoserne viser altså, at det i fremtiden bliver den største koncern inden for elbiler.
Kinesiske elbilkoncerner i top-5
To kinesiske elbilkoncerner, som for mange danskere stadig er relativt ukendt, indtager henholdsvis 3. og 4. pladsen. Det er SAIC med 464 000 solgte elbiler og BYD med 329 000 solgte elbiler. Begge bilkoncerner er i enorm vækst. Bare for et år siden var SAIC slet ikke i top-5, men BYD er i endnu større vækst og ventes at konkurrere med både SAIC og Volkswagen om 2. pladsen sidst i 2021.
På 5. pladsen ligger koncernen Stellantis, som tæller Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram og Vauxhall. Stellantis solgte i de tre første kvartaler af 2021 255 000 elbiler.
Top-5: De mest populære elbilkoncerner (kun plug-in)
Nogle af de største bilproducenter ligger højt i forrige opgørelse, fordi den også inkluderer salget af plug-in hybrid (PHEV). Ret beset er de ikke ‘ægte’ elbiler, da de stadig har forbrændingsmotorer og bruger disse til dele af kørslen. Så hvilke bilgrupper eller koncerner er størst, når man kun kigger på salget af 100 procent rene elbiler (plug-in) og ikke medtager plug-in hybrid?
Tesla er stadig størst
Det er stadig Tesla, der topper listen, i og med producenten kun sælger rene elbiler og ingen hybridbiler. Men opgjort kun i plug-in-biler svarer Teslas salg af elbiler til en andel på 22 procent – altså hver femte plug-in-elbil. Det er dog en tilbagegang på 4 procentpoint sammenlignet med for et år siden.
Nummer to på listen er SAIC, som er vokset med 6 procentpoint på et år. Fordi 88 procent af SAICs salg af elbiler i 2021 er plug-in-biler, overhaler koncernen Volkswagen i denne opgørelse. Det giver SAIC en andel af plug-in-salget på 14 procent svarende til hver syvende plug-in-elbil.
Tredjepladsen går til Volkswagen Group, hvor kun 56 procent af elbilerne er plug-in og de resterende 44 procent er plug-in hybrid. Dermed har Volkswagen en andel af plug-in-salget på 10 procent svarende til hver tiende plug-in-elbil.
BYD, hvor også 56 procent af elbilsalget er plug-in-biler, er nummer fire med 185 800 solgte plug-in-biler svarende til en andel på 6 procent. Hyundai-Kia-koncernen er nummer 5 med en andel på 5 procent og er gået 2 procentpoint tilbage i markedsandele i forhold til for et år siden. De overgår den tidligere femmer, Stellantis, som er mere afhængige af plug-in hybrid.
Elbilmærke (koncern) | Antal solgte elbiler (kun plug-in) | Andel i % |
1. Tesla |
627.371 |
21,5 |
2. SAIC |
411.164 |
14,1 |
3. Volkswagen Group |
292.769 |
10,1 |
4. BYD |
185.796 |
6,4 |
5. Hyundai-Kia |
139.889 |
4,8 |
I alt |
2.911.425 |
100 |
Elbilmarkedet vil være under stor udvikling i de næste år
Uanset, hvordan man opgør det globale salg af elbiler i første, andet og tredje kvartal 2021 efter bilmodel eller bilkoncern, er Tesla størst. Tesla var de første til at sætte gang i elbilbølgen, men det er først i disse år, at de etablerede bilproducenter er begyndt at satse stort på elbilmarkedet.
Samtidig er der en række – for mange danskere – stadig ukendte kinesiske elbilproducenter, som indtager det globale marked for elbiler med raketfart.
Hvordan de forskellige elbilmærker klarer sig over for hinanden, efterhånden som elbiler ventes at komme til at erstatte flere benzin- og dieselbiler, vil uden tvivl være interessant at følge i de kommende år.
Vi menerGår vi et årti tilbage, var den brede befolkning ikke synderligt interesseret i elbiler, men med lanceringen af Tesla Roaster og Model S kan vi takke Tesla for at have genstartet interessen for elbiler, efter den blev udkonkurreret af forbrændingsmotorerne i 1920’erne. Teslas innovationer og den øgede opmærksomhed på at løse de globale klimaproblemer har fået de etablerede bilproducenterne til at åbne øjnene op for, at elbiler er det hidtil bedste bud på en teknologi, der kan sikre den grønne omstilling. Vi kan derfor kun bifalde den øgede konkurrence, der er opstået mellem de store bilproducenter, så vi kan få omstillet den beskidte bilpark til en grønnere af slagsen hurtigst muligt. Den udvikling er heldigvis nu i fuld gang. Næste store udfordring bliver så at sikre, at de – på papiret – grønne elbiler rent faktisk også kun kører på grøn strøm. – Redaktionen |