Google vil begrænse reklamesporing i Android ligesom Apple
I de senere år er der kommet øget opmærksomhed på privatliv – eller mangel på samme – når det gælder den digitale verden. Apple har været bannerfører med en række privatlivstiltag, som giver brugerne kontrollen over deres data tilbage.
En af Apples modsætninger, når det kommer til høst af data, er it-giganten Google, der tjener hovedparten af sine penge på annoncer via Googles forskellige annonceløsninger. Ikke desto mindre har Google også indført en række privatlivstiltag i de senere år, efter søgegiganten har kunnet fornemme, hvilken vej vinden blæser.
Læs også: Milliardbøde til Google og Meta for brud på cookieregler
Vil udfase annoncerings-id, der muliggør tracking på tværs af apps
Senest har Google præsenteret en afløser til tredjepartscookies, som enten allerede er udfaset eller bliver udfaset i webbrowsere. Nu er Google så klar med et initiativ, der gælder Android-styresystemet.
Google har nemlig annonceret i en pressemeddelelse, at virksomheden vil introducere nye privatlivsrestriktioner, som vil forhindre sporing af brugere på tværs af apps via annoncerings-id – noget som tredjepartscookies i dag muliggør. Det er en del af Googles projekt kaldet Privacy Sandbox, som går ud på at beskytte folks privatliv på nettet samtidig med at give virksomheder og udviklere mulighed for at lave målrettet annoncering.
Læs også: Hvilke sociale medier deler mest data om deres brugere?
Kan koste Facebook milliarder af dollar
Ifølge mediet CNBC kan ændringerne få store konsekvenser for techvirksomheder som Facebook, der lever af brugernes data. Meta Platforms, der ejer Facebook, oplyste for nylig, at Apples lignende privatlivstiltag i iOS kostede det sociale medie 10 milliarder dollar i manglende indtjening. Den nyhed fik selskabets aktie til at styrtdykke, hvilket fjernede 232 milliarder dollar af selskabets markedsværdi.
Google kommer dog ikke til at ændre praksis fra den ene dag til den anden. De nuværende annoncerings-id’er vil fortsat være understøttet de næste to år, mens annoncører og ejere af hjemmesider og apps kan tilpasse sig til ændringerne.
Ligesom flere andre techgiganter er Google i konkurrencemyndighedernes søgelys både i EU og USA. Googles initiativ ses derfor som et forsøg på at være på forkant med eventuelle sanktioner som følge af undersøgelser af, om Google hæmmer konkurrencen inden for digital markedsføring.
Læs også: Nyheder om SEO og online markedsføring