Autonome palleløftere kan skabe vækst for danske firmaer
Når der er et hul i markedet, er det med at slå til. Ifølge MiR og Logitrans er der netop et hul i markedet inden for palleløftere, der i langt højere grad skal automatiseres. Med mere end fire milliarder træpaller i konstant brug alene i Europa kan en effektiv håndtering af paller vise sig at være en kilde til stor indtjening.
I hvert fald har de to danske virksomheder, MiR og Logitrans, indledt et strategisk samarbejde om udviklingen af en ny produktserie, hvor de vil kombinere MiRs autonome navigations- og softwarefunktioner med funktionaliteten fra Logitrans manuelle elektriske palleløftere.
Autonome palleløftere
Samarbejdet mellem MiR og Logitrans vil udmunde i en såkaldt AMR (autonomous mobile robot) med indbygget palleløfter.
Aftalen drejer sig om en serie af autonome palleløftere, der skal supplere MiR’s nuværende mobile robotter, som kan transportere paller og varer blandt mennesker og køretøjer i dynamiske omgivelser.
MiRs nuværende robotter kan ikke samle paller op, som står på gulvet, men anvender stationer, som robotterne kan køre ind under for at aflevere eller hente paller. Netop gulv-til-gulv-flytning af paller er et stort ønske fra MiRs kunder. Logitrans mærker også en øget efterspørgsel på automatisering af bemandet palleflytning, forklarer selskabet i en pressemeddelelse om samarbejdet.
Se også: Hvordan udvikler robotteknologien sig?
Nye forretningsmuligheder
Frem mod 2027 forventes markedet for robotteknologi i virksomheder at vokse til omtrent 80 milliarder kroner årligt på globalt plan. Søren E. Nielsen, administrerende direktør i MiR, forklarer da også, at samarbejdet vil skabe mange nye forretningsmuligheder i et marked med stort potentiale.
“Vores mission har altid været at ændre på måden, virksomheder håndterer deres interne logistik på, så de blive mere produktive og konkurrencedygtige. Dette nye initiativ, som vil udmunde i en AMR med indbygget palleløfter, er endnu et kæmpe skridt i den retning. Kombinationen af vores softwarekompetencer med Logitrans’ hardwareviden vil hjælpe os med hurtigt at være klar med denne løsning, så vi kan hjælpe vores kunder med at optimere hele vejen gennem deres værdikæde,” forklarer han.
Gitte Kirkegaard, administrerende direktør i Logitrans, forklarer, at de ikke har de interne ressourcer til at udvikle denne type produkter, så samarbejdet med MiR er et godt match for dem.
”Markedet for pallehåndtering bevæger sig mod automatisering. At være i stand til at automatisere vores produkter vil hjælpe os med at fastholde vores stærke markedsposition.
Søren E. Nielsen forklarer, at selskabets nuværende og kommende kunder kan få dækket langt de fleste af deres behov for logistikautomation hos dem, når de første robotpalleløftere ruller ud.
Se også: Kan Danmark blive digital frontløber?
Om MiR og Logitrans
MiRs robotter bruges i dag af mellemstore og store multinationale virksomheder, logistikcentre og flere hospitaler verden over. Virksomheden har et globalt distributionsnetværk i over 60 lande og har regionskontorer i New York, San Diego, Singapore, Frankfurt, Barcelona, Tokyo og Shanghai.
I 2018 blev MiR opkøbt af amerikanske Teradyne, der er førende inden for levering af automatiseret testudstyr, men selskabet har stadig hovedkontor i Odense.
Logitrans har hovedkontor i Ribe og beskrives som værende blandt verdens førende udbydere af internt transportmateriel. Selskabet har egen produktion både i Danmark og Kina samt kontorer i Tyskland og USA. Virksomhedens eksportandel udgør 95 procent af den samlede omsætning, og salget sker til mere end 55 lande i hele verden.
Se også: Nyheder om robotteknologi