Meta har trænet AI med dine opslag tilbage fra 2007

Alle dine offentlige opslag på Facebook og Instagram siden 2007 er blevet brugt til at træne Metas AI-model. Kun EU-borgere kan fravælge træningen.

Meta har trænet AI med dine opslag tilbage fra 2007

Meta – selskabet bag Facebook, Instagram og andre sociale medier – har erkendt, at al tekst og alle fotos, som voksne Facebook- og Instagram-brugere har offentliggjort siden 2007, er blevet brugt i deres AI-modeller.

Se også: Hvem er de største it-giganter – og hvad laver de?

Indrømmer efter pres

Ifølge australske ABC News afviste Metas globale privatlivsdirektør, Melinda Claybaugh, i første omgang påstande om, at brugernes data fra 2007 blev udnyttet til at træne AI-modeller under en lokal regeringsundersøgelse om AI-anvendelse, før hun gav sig efter yderligere spørgsmål.

”Sandheden er, at medmindre du aktivt har ændret disse opslag til privat siden 2007, har Meta bare besluttet, at I vil scrape (scanne eller hapse) alle fotos og alle tekster fra alle offentlige opslag på Instagram eller Facebook siden 2007, medmindre der var en bevidst beslutning om at sætte dem til privat. Det er virkeligheden, ikke sandt?,” spurgte Green Party-senator David Shoebridge under undersøgelsen.

”Korrekt,” svarede Melinda Claybaugh fra Meta.

Se også: EU’s AI-lov træder i kraft – sætter nye standarder

Hemmelighedskræmmeri omkring scraping

Metas privatlivscenter og blogindlæg anerkender, at selskabet opsamler offentlige opslag og kommentarer fra Facebook og Instagram for at træne sine generative AI-modeller.

”Vi bruger offentlige opslag og kommentarer på Facebook og Instagram til at træne generative AI-modeller til disse funktioner og til open source-fællesskabet. Vi bruger ikke opslag eller kommentarer med et andet publikum end Offentlig til disse formål,” oplyser selskabet.

Men Meta har været vag omkring, hvordan data bruges, hvornår selskabet begyndte at scrape, og hvor langt dataindsamlingen går tilbage.

Da The New York Times spurgte Meta i juni, svarede selskabet ikke, udover at det bekræftede, at hvis brugere indstiller opslag til andet end ”Offentlig”, vil det forhindre fremtidig scraping.

Ændringen sletter dog stadig ikke data, der allerede er blevet indsamlet – og folk, der skrev opslag tilbage i 2007, og som måske var mindreårige på det tidspunkt, ville ikke have vidst, at deres billeder, opslag og kommentarer ville blive brugt på denne måde i fremtiden.

Melinda Claybaugh oplyser, at Meta ikke scraper data fra brugere, der er under 18 år. Da senator Tony Sheldon fra Labour Party spurgte, om Meta vil scrape de offentlige fotos af hans børn på hans egen konto, bekræftede hun, at det vil ske. Hun har ikke kunnet præcisere, om Meta også scraper konti fra børn, der har oprettet profiler, selv om de ikke var gamle nok til at bruge de sociale medier.

Se også: EU undersøger Meta for misinformation før EU-valg

Stopper med at træne AI i Europa

Europæere har, siden AI-træningen startede tidligere på året, kunnet fravælge træningen på grund af EU’s databeskyttelsesregler, omend muligheden har været gemt godt væk. Alle andre Facebook- og Instagram-brugere rundt om i verden har dog slet ikke denne mulighed og må derfor leve med, at deres indhold udnyttes til at træne Metas AI-modeller, hvis de vil have deres opslag og billeder offentlige.

EU’s databeskyttelsesregler fik i juni Meta til at stoppe sine planer om at lancere sin AI-assistent i Europa.

Se også: EU undersøger Facebook og Instagram for at skade børns sikkerhed og mentale helbred

Meta lever af dine data

At Meta høster brugernes indhold fra 2007 til at træne sine AI-modeller viser, at teknologivirksomheder ikke skyr nogen midler for at udvikle nye AI-løsninger på bekostning af brugernes datasikkerhed.

Der er tilsyneladende ikke andet end EU-lovgivning, der kan få Meta til at trække i bremsen.

Sagen understreger også den velkendte talemåde, at hvis noget er gratis, er det, fordi du – brugeren – er produktet. Meta lever af at sælge annoncer og eksponeringer på baggrund af de data, som du afgiver på selskabets sociale medier.

Se også: 86.000 danskere er afhængige af sociale medier