Nu kan du betale dig til særstatus på Facebook og Instagram
Nu skal du ikke kun betale med dine data, hvis du ønsker at blive verificeret på Metas sociale medier, Facebook og Instagram. Meta – selskabet bag de to sociale medier, tester lige nu en ny abonnementsordning kaldet Meta Verified, der koster 100 kroner om måneden.
Det er velkendt, at de sociale medieplatforme som Facebook og Instagram lever af brugernes data for at kunne sælge og formidle annoncer fra betalende virksomheder. I bytte får brugerne ‘gratis’ adgang til tjenesterne, men de er nu ikke længere udelukkende gratis løsninger.
Læs også: Hvem er de største it-giganter – og hvad laver de?
Få forrang på Facebook og Instagram for 100 kroner per måned
I hvert fald tager Meta nu et stort skridt mod at blive en betalt tjeneste. Selskabet har netop annonceret, at det tester en ny abonnementsordning, hvor brugere kan betale omkring 100 kroner per måned for at blive verificeret – noget der hidtil har været gratis.
Navnet på det nye abonnement er Meta Verified, og det testes lige nu i både Australien og New Zealand. For 20 australske dollar eller 24 newzealandske dollar – det der svarer til 100 kroner – kan brugere købe adgang til følgende funktioner:
- Et verifikationsbadge, der bekræfter, at man er den rigtige, og at ens konto er blevet godkendt med et statsligt ID.
- Mere beskyttelse mod forfalskning med proaktiv kontoovervågning for forfalskere, der går efter personer med voksende onlinepublikum.
- Hjælp til almindelige kontoproblemer med adgang til en rigtig person, når man har brug for det.
- Øget synlighed og rækkevidde med en fremtrædende placering på visse områder af platformen såsom søgning, kommentarer og anbefalinger.
- Eksklusive funktioner til at udtrykke en selv på unikke måder.
Læs også: Metas aktie i frit fald efter skuffende regnskab
På jagt efter ny indtægtskilde efter faldende omsætning
Den officielle forklaring på lanceringen af den nye abonnementsordning er, at Meta ønsker at hjælpe kommende indholdsskaberne med at øge deres tilstedeværelse og opbygge et fællesskab hurtigere på Facebook og Instagram.
Den ærlige forklaring er dog nok nærmere, at Meta mere af nød end lyst afsøger nye indtægtskilder. Metas vækst er nemlig smuldret mellem hænderne i løbet af det seneste år.
Unge, som fandt vej til Facebook, da det det blomstrede op i slutningen af 00’erne, har for længst forladt det sociale medie – og det kan ses på selskabets seneste regnskaber. Meta oplevede i 2022 blandt andet for første gang, at antallet af aktive brugere på Facebook faldt, og indtjeningen er også gået voldsomt tilbage.
Følger i Twitters fodspor
Hvis du synes, det lyder bekendt med betaling for brug af et socialt medie, så er det, fordi det er set før for ganske nylig. Facebook-direktøren Mark Zuckerberg har muligvis fået inspiration fra det konkurrerende sociale medie Twitter, der blev overtaget af Elon Musk i oktober 2022.
Som en del af Elon Musks mange ændringer i organisationen og platformen udadtil indførte han Twitter Blue. Det er en abonnementsordning, der koster det, der svarer til 56 kroner per måned. Her får brugere også et blåt verifikationsbadge og fordele såsom mulighed for at redigere og skrive længere tweets og færre reklamer.
Konceptet synes altså at være mere eller mindre det samme hos Meta. Og det er da heller
Læs også: Nyheder om international tech