Ørsted investerer i svensk e-metanolprojekt – vil være førende
Ifølge Det Internationale Energiagentur (IEA) er CO₂-udledningerne fra den internationale skibsfart steget med 40 procent fra 2000 til 2019, hvilket svarer til 2 procent af den samlede globale energirelaterede udledning af drivhusgasser.
Der er med andre ord akut behov for at nedbringe CO₂-udledningerne, og det er en udfordring, som det danske energiselskab og havvindmøllegigant Ørsted vil gøre sit for at være med til at løse.
Ørsted satser nemlig ikke kun stort på havvindmølleparker såsom Hornsea, men også e-metanol. E-metanol er et grønt og CO₂-neutralt brændstof, der skal afløse traditionel metanol fra fossile brændsler. Udvindingen af e-metanol sker gennem teknologien Power-to-X (PtX), hvor vedvarende energi som sol og vind omdannes til brint via elektrolyse og derfra konverteres til grønne brændstoffer såsom e-metanol.
Hvad er Power-to-X?Power-to-X (PtX) er et begreb, som dækker over en række grønne teknologier, som bruger vedvarende energi til at producere grøn brint gennem elektrolyse. Brint kan derfra viderekonverteres til andre brændstoffer, for eksempel ammoniak, metanol og grønt flybrændstof til transportsektoren og industrien og kemikalier som ammoniak til gødning og plastik til danske virksomheder. Ammoniak kan for eksempel produceres kulstoffrit, mens man kan producere e-metanol til skibe eller kerosen til fly ved at tilsætte kulstof til brint under højt tryk og ved høj temperatur. Brændstofferne er CO₂-neutrale, når der benyttes biogent kulstof. Det vil sige kulstof, der ”fanges” på biogasanlæg, biomassefyrede kraftvarmeværker eller fra forbrænding af biologisk affald. |
Læs også: Power-to-X-anlæg i Hanstholm skal omdanne strøm til grønt brændstof
Ørsted vil være førende inden for e-metanol
Ørsted har som ambition at være en førende aktør inden for Power-to-X. Den ambition manifesterer sig i en nylig investering i den svenske virksomhed Liquid Wind Abs e-metanolprojekt kaldet FlagshipONE, som Ørsted har købt en ejerandel på 45 procent i.
FlagshipONE er et udviklingsprojekt i sin sene fase, der kan blive verdens første projekt i stor skala inden for bæredygtig e-metanol, oplyser Ørsted. Virksomheden vil etablere en række e-metanolanlæg i Sverige, som skal producere grønt brændstof til skibsfarten.
Læs også: Hvad er klima og klimaforandringer? Her er alt du bør vide
Anlæg skal producere 50.000 ton e-metanol om året
Virksomhedens e-metanolanlæg får en elektrolysekapacitet på cirka 70 megawatt og vil være i stand til at kunne producere 50.000 ton e-metanol baseret på grøn brint og biogent CO₂ om året. Brinten produceres af grøn strøm fra landvindmøller, og det biogene CO₂ opsamles fra kraftvarmeværket Hörneborgsverket i Örnsköldsvik i Sverige.
Hvor meget er 50.000 ton e-metanol? Ikke meget i det globale billede. Det svarer omtrent til det årlige forbrug for et eksemplar af Mærsks kommende containerskibe på e-metanol.
”Ørsted har den klare strategiske ambition at opbygge en global førerposition inden for vedvarende brint og grønne brændstoffer, og vores investering i FlagshipONE er et tydeligt bevis på, at vi vil realisere vores ambition. Præcis som vi gjorde det med havvind, er vi i Ørsted parate til at være en drivkraft i modningen af grønne brændstoffer, hvor vi kan spille en betydelig rolle i at nedbringe CO2-udledningerne fra skibsfart og andre sektorer, hvor det ellers er vanskelligt,” siger Martin Neubert, kommerciel direktør og viceadministrerende direktør i Ørsted.
Det nye e-metanolanlæg, som Ørsted nu har aktier i, forventes idriftsat i 2024. Den endelige investeringsbeslutning ventes at blive truffet i år.
Læs også: Nyheder om klima og grøn energi