Millioner af studerende bruger AI til at skrive deres opgaver
Millioner af studerende bruger generativ AI til at skrive deres opgaver, viser ny forskning fra onlineplatformen Turnitin, der registrerer plagiat og brug af AI.
Ud af de 200 millioner opgaver, der er indsendt på platformen, fandt Turnitins AI-registreringsværktøj, der blev lanceret i april 2023, frem til, at mere end 22 millioner opgaver bestod af mindst 20 procent AI-genereret indhold. Det betyder, at omkring 11 procent af de studerende var skyldige i at bruge AI.
Seks millioner opgaver svarende til cirka 3 procent indeholdt mindst 80 procent AI-genereret indhold, hvilket understreger problemets potentielle omfang.
Se også: Her er alle danske it-uddannelser og uddannelser inden for teknologi
Et alarmerende antal studerende bruger AI
Annie Chechitelli, der er produktchef hos Turnitin, understregede vigtigheden af uafhængigt arbejde i det akademiske landskab og bemærkede, at uddannelses- og forskningsinstitutionerne skal opretholde deres integritet:
“Alle inden for uddannelse er på udkig efter ressourcer, der gør det muligt for dem at yde deres bedste, og teknologier, herunder vores AI-skrivningsdetekteringsfunktion, hjælper med at fremme læring uden at ofre akademisk integritet.”
Turnitins rapport bekræfter, at den fortsatte tilstedeværelse af AI-genereret indhold på tværs af det akademiske landskab udgør et “komplekst, evigt foranderligt puslespil” og opfordrer til en mere nuanceret tilgang end blot at udpege AI-genereret arbejde.
Virksomheden foreslår, at åbne diskussioner med studerende om acceptabel brug af AI-skrivning, gennemgang af eksisterende akademiske politikker og revision af essay-prompts kan tackle problemet
Se også: DTU åbner for brug af AI i undervisning og til eksamener
Halvdelen af studerende bruger AI regelmæssigt
Selvom andelen af studerende, der afleverer computergenererede tekster, er relativt lav, citerer Turnitin en separat undersøgelse (PDF) fra Tyton Partners, der viser, at næsten halvdelen af de studerende regelmæssigt bruger generativ AI som ChatGPT. Tre fjerdedele af dem ønsker at fortsætte med at bruge sådanne værktøjer på trods af truslen om forbud fra uddannelsesinstitutionerne.
Hvad angår lærere og forelæsere, siger den samme undersøgelse, at akademisk integritet bliver en grund til bekymring, når en opgave indeholder mere end 30 procent AI-genereret indhold.
Den udbredte brug af AI giver uddannelsessektoren mange udfordringer, men løsningen er mindre indlysende. Turnitins prisvindende AI-detektor er et stærkt værktøj til at identificere og kvantificere udfordringens omfang, men efterhånden som standarderne ændrer sig, er det nødvendigt med en mere mangesidet tilgang mellem uddannelsessektoren, lederne og de studerende.
På DTU har man valgt at tage AI til sig, så det er tilladt at bruge i undervisning, til eksamener og i forskning. Det er i erkendelse af, at man er nødt til at omstille sig til den ændrede virkelighed. I den forbindelse introducerede DTU en række klare regler for brug af AI.
Se også: Nyheder om uddannelse og studieliv