LEGO-familien investerer milliardbeløb i metavers for børn
KIRKBI – det danske familieejede holdingselskab bag LEGO – satser på metavers til børn, hvor sikkerhed er i højsædet. Det samme gør Sony Group Corporation, som hver spytter hele 1 milliard dollar svarende til 6,9 milliarder kroner i spiludviklingsfirmaet Epic Games, som er en af flere aktører, der i disse år arbejder på fremtidens metavers.
Med investeringen har Epic Games fået en værdiansættelse på 31,5 milliarder dollars, og LEGO-familien og Sony har nu hver en andel af Epic Games på 4,9 procent.
Læs også: Hvem er de største it-giganter – og hvad laver de?
Vil skabe metavers for børn og unge
Epic Games er på ganske få år nået ud til et enormt publikum af unge med hitspillet Fortnite, som spilvirksomheden er bedst kendt for. Firmaet har også stor succes med spilmotoren Unreal Engine, som et utal af videospil er udviklet med.
Siden 2021 har virksomheden rettet fokus mod metaverset. Metaverset er en interaktiv 3D-spilverden, hvor formålet er at give mennesker helt nye måder at interagere med hinanden på virtuelt – lidt som var man sammen i virkeligheden. Flere virksomheder arbejder på at skabe et metavers som en virtuel kopi af den virkelige verden, der opleves gennem AR- eller VR-udstyr.
Med investeringen i Epic Games er det KIRKBIs vision at skabe et metavers til børn, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.
“Epic Games er kendt for at skabe legende og kreative oplevelser og give skaberne mulighed for at skabe store og små. En del af vores investeringer er fokuseret på tendenser, som, vi mener, vil påvirke den fremtidige verden, som vi og vores børn vil leve i. Denne investering vil fremskynde vores engagement i den digitale legeverden, og vi er glade for at investere i Epic Games for at støtte deres fortsatte vækstrejse med et langsigtet fokus mod fremtidens metavers,” siger Søren Thorup Sørensen, direktør i KIRKBI.
Læs også: Metaverset kan blive et alvorligt problem for børn
Med børnenes sikkerhed i højsædet
Det er endnu sparsomt med detaljer om LEGOs visioner for et metavers. Virksomhederne oplyser, at man ønsker at forme fremtiden for metaverset med samarbejdet, så det bliver både sjovt og sikkert for børn og familier. Metaverset skal også, mener de, være medrivende, kreativt inspirerende og en engagerende digital oplevelse for børn i alle aldre.
Børnenes sidderhed fylder efter alt at dømme meget i det nye samarbejde. LEGO og Epic Games har nemlig forfattet tre principper, som metaverset skal udvikles omkring. Det skal:
- beskytte børns ret til at lege ved at prioritere sikkerhed og trivsel
- beskytte børns privatliv ved at sætte deres interesser i første række
- give børn og voksne værktøjer, der giver dem kontrol over deres digitale oplevelse
Vægten på børns sikkerhed i udviklingen er formentlig ikke helt ubegrundet, da eksperter har advaret mod, at sociale mediers negative indflydelse på børn og unge kan forværres af udbredelsen af metaverser.
Stor interesse for metaverset blandt techgiganter
Det er endnu uvist, hvornår samarbejdet skal udmønte i et konkret spilprodukt. Sikkert er det i hvert fald, at techselskabernes interesse for metaverset konstant intensiveres. Microsoft, som i januar opkøbte spilgiganten Activision Blizzard for 450 milliarder kroner, arbejder ihærdigt på sit eget metavers kaldet Mesh. Også Meta, der ejer Facebook og Instagram, satser benhårdt på teknologien. Det samme gør Niantic, der er bedst kendt for at udvikle Pokémon-spil.
Nogle selskaber tror mest på metaverset som en spiloplevelse, mens andre ser det som næste generations sociale medier. Bill Gates har også tidligere forudsagt, at metaverset vil blive anvendt af virksomheder og potentielt kan blive en ny måde at afholde virtuelle møder på.