Tesla sætter imponerende rekord i årets tredje kvartal
Det går godt for Elon Musk og hans elbiler. Mens de store bilproducenter kæmper med et faldende bilsalg, fremviser Tesla nu et imponerende resultat for årets 3. kvartal. Kvartalet er nemlig Teslas bedste nogensinde. Der kan således prales med et overskud på 1,6 milliarder dollar.
På trods af global mangel på komponenter og halvledere kan Tesla fremvise indtægter på lidt over 13,7 milliarder dollar. Til sammenligning omsatte Tesla for 8,77 milliarder i samme periode sidste år. Hurtig omstilling af produktionen og lavere produktionsomkostninger har gjort en stor forskel og givet Tesla en fordel i forhold til konkurrenterne.
Læs også: Foxconn fremviser to elbiler og en elbus
Tesla tjener mere på bilerne
Samtidig med at den gennemsnitlige salgspris for Teslas bilmodeller er fortsat med at falde, har Tesla tjent flere penge på bilerne. Tesla har nemlig formået at gøre det billigere at producere biler ved blandt andet at samle bilerne på gigantfabrikker i Kina.
Manglen på halvledere er Tesla dog ikke gået uden om, men har reageret ved at tilpasse produktionen til markedet. Baseret på hvilke chips og komponenter der har været tilgængelige, har Tesla tilpasset produktionen til den tilgængelige hardware i stedet for at vente på de helt rigtige.
Teslas succes i kvartalet står i skarp kontrast til de problemer, som andre bilproducenter har haft på grund af chipmanglen og større globale sammenbrud i forsyningskæder. GMs salg i USA faldt med 33 procent i forhold til samme periode sidste år, mens Fords salg faldt med cirka 27 procent. Tesla øgede i mellemtiden sine globale leverancer til mere end 241.000 i kvartalet og fortsatte dermed bilproducentens konstante vækst. Specielt Teslas to billigste biler, SUV’en Model Y og sedanen Model 3, bliver der solgt mange af.
Væksten kan fortsætte hos Tesla
Tesla arbejder på at opnå endnu lavere produktionsomkostninger, hvilket skal muliggøres med en ny platform og et nyt batteri. Tesla har netop løftet sløret for deres 4680-batteri, hvor batteri og platform er en samlet enhed. Det nye batteri fylder mindre, hvilket kan give længere rækkevidde.
Vigtigst for bilproducenten er det dog, at det nye batteri og den nye platform i sidste ende vil gøre det billigere at producere bilerne. Tesla planlægger at bygge den nye Model Y på Gigafactory Berlin på den nye platform med sin strukturelle batteripakke.
Se også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling