Facebook viser flot regnskab – investerer 64 mia. i metavers
Facebook har offentliggjort regnskab over 3. kvartal 2021. Den sociale medieplatform har haft en omsætning på 186 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 35 procent sammenlignet med samme periode året forinden.
Også overskuddet er vokset. Facebook har i 3. kvartal 2021 haft et overskud på 58,9 milliarder kroner. Det er en stigning på 17 procent i forhold til 3. kvartal i 2020.
Fremgangen kommer af et øget salg af annoncer, som er Facebooks primære indtjeningskilde.
“Vi har gjort store fremskridt i dette kvartal og vores fællesskab vokser fortsat. Jeg er begejstret for vores køreplan, især i forhold til skabere, handel og at hjælpe med at opbygge vores metavers,” oplyser Facebooks stifter, Mark Zuckerberg, i regnskabet.
Ændrer forretningsstruktur
Facebook meddeler også i regnskabet, at man fra og med 4. kvartal 2021 vil offentliggøre regnskaberne efter en ny struktur.
Som Zuckerberg nævner, arbejder virksomheden på at skabe et såkaldt metavers. Det er et virtuelt univers via VR-teknologi, som vil gøre det muligt for folk at interagere med hinanden nærmest som om, at de mødtes i virkeligheden.
Metavers-projektet hører under Facebooks VR-forretning, Facebook Reality Labs, som er det ene segment, som Facebook fremover vil rapportere regnskab for. Det andet segment, Family of Apps, inkluderer Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp og andre tjenester.
Der har forud for regnskabets opgørelse været forlydender om, at Facebook vil skifte navn for at markere det ændrede fokus på at skabe et metavers. Zuckerberg har dog indtil videre ikke annonceret et navneskift.
Læs også: Facebook vil ansætte 10.000 i EU til at skabe et metavers
Vil investere 64 milliarder i metavers
Til gengæld har Zuckerberg meldt ud, at virksomheden vil investere 64 milliarder kroner på sin Facebook Reality Labs-forretning, som skal skabe metaverset, der bliver ”næste generation af online sociale oplevelser”.
”Vi er fast besluttet på at føre denne langsigtede vision ud i livet, og vi forventer at øge vores investeringer i de næste mange år,” lyder det i regnskabet.
Med opdelingen af forretningsenhederne sender Facebook et klart signal til investorer om, at Reality Labs er en vigtig forretningsenhed. Det kan samtidig også være et forsøg på at adskille metaverset fra det Facebook, som vi kender i dag, og som for tiden udsættes for skarp kritik fra flere fronter. Blandt andet for at vende det blinde øje til fake news og hadske indlæg og for bevidst at gemme intern undersøgelse væk, der viser, at mange børn og unge får det dårligt af at benytte Instagram.
Regnskabet over 3. kvartal 2021 kan læses her.