Fake news findes over alt fordi de engagerer dig
Der har i et stykke tid nu været en stadig strøm af afsløringer om, hvor stor skade Facebook har vidst, at dets forskellige sociale medieplatforme har på deres brugere, og hvor lidt de har reageret på dette. For nylig afslørede Frances Haugen, en tidligere IT-ansat i Facebook, at Facebook kun tænker i profit og er helt ligeglade med konsekvenserne.
For eksempel gav en intern undersøgelse Facebook viden om, at Instagram, som selskabet ejer, er skadelig for en stor del af unge under 18 år. Også fake news er en stor del af problemet ved Facebook. Det sociale medie er nemlig slet ikke interesseret i at lukke ned for misinformation.
Fake news er lig med profit
Virksomheden giver udadtil indtryk af at tage problemet alvorligt. Imens gjorde den i virkeligheden så lidt som muligt for at afbryde strømmen af løgne, konspirationsteorier og højrefløjspropaganda.
Det handler grundlæggende om profit. Haugen dokumenterede omhyggeligt alle de måder, hvorpå Facebook internt var klar over, at deres platform var en kanal for højrefløjens misinformation og at de i sidste ende gjorde så lidt som mulig for at stoppe det.
Se også: Fake news forstærker ekkokamre
Fake news findes på grund af markedsefterspørgsel
Fake news skaber følelsesmæssige reaktioner og dem er der interaktion og kliks gemt i for sociale medier. Interaktion og kliks betyder øget omsætning – for Facebook for eksempel. Fake news er ikke noget, Facebook har opfundet, men det er blevet opdyrket på grund af gammeldags markedsefterspørgsel.
Det mener blandt andet journalisten Brooke Binkowski fra hjemmesiden Truth or Fiction. Almindelige mennesker, især på højrefløjen, hungrer efter løgne og opsøger og belønner aktivt dem, der vil fodre dem med de løgne, som de så inderligt ønsker.
Forbrugerne af desinformation er ikke uskyldige ofre, der udnyttes for deres naivitet. De er medskyldige aktører, der deler og øger efterspørgslen efter løgne, fordi det hjælper dem til at bekræfte deres allerede eksisterende overbevisninger. De er måske endda fuldt ud klar over, at det, de læser og deler, ikke er sandt. I sidste ende er de ligeglade.
Alene det faktum, at desinformationen allerede er i omløb, er i sig selv en form for social tilladelse: Hvis andre mennesker lyver for at fremme deres politiske mål, kan Facebook-brugerne tro, at det er i orden, at de også selv er med til at deltage i og fremme løgnen.
Se også: Nyheder om fake new