Honda og SoftBank tester V2X-teknologi til at forhindre bilulykker
Det japanske teleselskab SoftBank og bilproducenten Honda har annonceret, at de er begyndt at teste nye teknologier, der skal reducere antallet af kollisioner mellem fodgængere og køretøjer. Løsningen fungerer ved brug af SoftBanks 5G SA (standalone)-netværk og et V2X (vehicle-to-everything)-bilsystem.
Testen af V2X-systemet foregår ved Hondas testbane Proving Ground Takasu i Hokkaido, hvor SoftBank har installeret en 5G standalone basisstation, der giver 5G-mobildækning i området.
De to virksomheder tester tre forskellige anvendelser, som på forskellige måder kan reducere antallet af kollisioner mellem fodgængere og køretøjer på vejene.
Se også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
Ens bil advarer mod synlige fodgængere
I det første scenarie vil man reducere antallet af kollisioner med fodgængere, der er synlige for køretøjer ved at sende en advarsel til fodgængerens mobiltelefon direkte eller via en såkaldt Multi-access edge computing (MEC)-server. Det sker i det øjeblik, at bilens indbyggede kamera registrerer risikoen for en kollision, hvis en fodgænger eksempelvis træder ud på kørebanen foran bilisten.
Dermed kan systemet advare fodgængeren, som selv kan nå at undvige bilen og dermed forhindre en kollision.
Andre biler advarer mod fodgængere, der ikke kan ses
I det næste scenarie er fodgængeren ikke synlig for køretøjet på grund af forhindringer såsom parkerede biler langs vejkanten eller andre biler på vejbanen, der blokerer udsynet. I sådan en situation kan køretøjet kommunikere med andre køretøjer i nærheden, som har frit udsyn til bilens blinde vinkel.
V2X-systemet vil underrette fodgængeren om, at der nærmer sig en bil, hvor føreren ikke kan se vedkommende. De andre køretøjer, som kan se fodgængeren, vil også underrette den bil, som er på vej mod fodgængeren, og som ikke kan se personen.
Andre biler advarer biler uden anti-kollisionssystemer
Det tredje scenarie fungerer meget ligesom det andet scenarie, men her er det også muligt at advare bilister i køretøjer, som ikke er udstyret med sensorer og kameraer.
Biler med sensorer og kameraer på kørebanen sender oplysninger om områder med dårlig synlighed til en MEC-server, som organiserer oplysningerne. Hvis der kommer en fodgænger, som andre biler i området har registreret, kan oplysningen om denne sendes videre både til fodgængeren via vedkommendes mobil og til køretøjer, der ikke er udstyret med kameraer og sensorer. Dermed er biler med bedre sikkerhedsfunktioner med til at gøre andre biler smartere og sikrere.
“Med dette nye initiativ sigter Softbank og Honda mod at realisere et kooperativt samfund, hvor fodgængere og bilister kan nyde mobilitet på sikker vis og med fuldstændig ro i sindet ved at udnytte netværksteknologi, der vil blive skabt ved at forbinde fodgængere og køretøjer. Til dette formål vil Softbank og Honda fortsætte den teknologiske verifikation med henblik på at forbinde 5G SA og trådløs V2X med det mål at færdiggøre det inden udgangen af regnskabsåret 2021,” oplyser Honda og SoftBank.
V2X kan reducere antallet af ulykker
Vehicle-to-everything er et begreb, der dækker over kommunikation mellem en bil og enheder, objekter eller personer, der enten kan påvirke, eller selv blive påvirket af, bilen. V2X kan ses som en overordnet betegnelse for mere specifikke former for kommunikation såsom V2I (vehicle-to-infrastructure), V2N (vehicle-to-network), V2V (vehicle-to-vehicle), V2P (vehicle-to-pedestrian), V2D (vehicle-to-device) og V2G (vehicle-to-grid).
V2X-kommunikation foregår enten via WLAN såsom Wi-Fi eller mobile netværk såsom 4G og 5G og har som mål at øge trafiksikkerheden og effektiviteten og opnå energibesparelser.
Hvis et V2V-system, hvor biler kommunikerer med hinanden, var implementeret i alle biler, ville antallet af trafikuheld ifølge den amerikanske myndighed National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) blive reduceret med 13 procent svarende til 439.000 færre uheld om året.