Facebook vil ansætte 10.000 i EU til at skabe et metavers
Facebook arbejder på at skabe et såkaldt metavers. Det er et virtuelt univers via AR- og VR-teknologi, som vil gøre det muligt for folk at interagere med hinanden nærmest som om, at de mødtes i virkeligheden.
Det er i hvert fald Facebook-direktør Mark Zuckerbergs vision. Til det formål skal der investeres i en enorm talentmasse, som skal skabe det, som Zuckerberg tror vil blive den næste store internetrevolution. Derfor vil Facebook hente intet mindre end 10.000 mand til det sociale medie, som i forvejen beskæftiger omkring 58.000 medarbejdere.
Der vil være tale om 10.000 højtkvalificerede stillinger, som skal findes rundt om i EU hen over de næste fem år, oplyser Facebook i et blogindlæg. Facebook begrunder valget om at tilføre ny europæisk arbejdskraft med, at EU har et stort forbrugermarked, førende universiteter og fremragende talenter.
Facebook vil skabe fremtidens virtuelle samlingssted
De 10.000 folk, som Facebook nu jagter, skal arbejde på Mark Zuckerbergs næste satsning: et metavers. Zuckerberg begyndte i juli at tale om dette metavers, og der er tilsyneladende store planer med projektet.
Med et metavers forstås en online, virtuel verden, hvor folk kan bruge VR- og AR-produkter til at bevæge sig rundt og kommunikere med hinanden. Allerede dette har Facebook eksperimenteret med gennem VR-spillet Facebook Horizon. Det er dog kun den tidlige begyndelse på et mangeårigt og ambitiøst projekt, som Facebook har søsat.
Ifølge Facebooks vicepræsident for Reality Labs-afdelingen, Andrew “Boz” Bosworth, giver den nuværende Horizon Workrooms-app, som kan ses i videoen ovenfor, ”en god fornemmelse” af, hvordan Facebook forestiller sig fremtidens metavers.
Hen over de næste 10 til 15 år ønsker Zuckerberg, at metaverset skal være fundamentet i Facebooks fremtidige forretning.
Ved Facebooks nylige telefonmøde kaldte Zuckerberg det sociale medies metavers for ”næste generation af internettet og næste generation for os som virksomhed”. Han oplyste dertil, at metaverset vil skabe ”helt nye oplevelser og økonomiske muligheder”.
Ramt af flere møgsager for tiden
Facebook har altså store ambitioner. I første omgang må topledelsen dog håndtere en række møgsager. Først er der det amerikanske handelskommission Federal Trade Commission (FTC), som har lagt san an mod Facebook for at misbruge sin markedsposition.
I næsten samme øjeblik stod whistlebloweren Frances Haugen frem og vidnede i Senatet om, at Facebook har tilbageholdt interne undersøgelser. De skulle vise, at Instagram skader teenagepigers kropsopfattelse, og at det sociale medies algoritmer manipulerer med brugerne.
Og som om det ikke var nok, havde Facebook for nylig også et enormt nedbrud af alle servere og tjenester. Årsagen viste sig at være en intern fejl.
Se også: Nyheder om international tech