Medie: Facebook vil skifte navn næste uge
Facebook-grundlægger Mark Zuckerberg mener det seriøst, når han proklamerer, at fremtiden for den sociale medieplatform er et såkaldt metavers. I hvert fald tror han på det langsigtede projekt i en sådan grad, at virksomheden planlægger at skifte navn. Det skriver The Verge.
Ifølge mediets oplysninger vil Facebook allerede næste uge skifte til et navn, der afspejler firmaets fokus på at skabe dette metavers. Navnet skal ligeledes indikere, at firmaet ikke længere ‘kun’ er det sociale medie Facebook, men også metaverset, der ifølge Zuckerberg bliver en internetrevolution.
Navneskiftet vil efter alt at dømme betyde, at der dannes et moderselskab, som får det nye navn. Dette moderselskab har en række datterselskaber, herunder Facebook, Instagram, WhatsApp og Oculus.
Samme selskabsstruktur introducerede Google tilbage i 2015 med oprettelsen af moderselskabet Alphabet Inc., som i dag har datterselskaberne Calico, CapitalG, DeepMind, Fitbit, Google, Google Fiber, GV, Intrinsic, Sidewalk Labs, Verily, X, Waymo og Wing under sig.
Ifølge The Verge vil Facebook annoncere navnenyheden ved Facebooks årlige Connect-konference, som finder sted den 28. oktober. Det er dog muligt, at nyheden annonceres forud for konferencen, lyder det.
Læs også: Facebook vil ansætte 10.000 i EU til at skabe et metavers
Satser alt på at skabe fremtidens virtuelle verden
Facebook har siden august vist stor interesse for at skabe et såkaldt metavers. Et metavers er en online, virtuel verden, hvor folk kan bruge VR-produkter (navnlig Oculus) til at bevæge sig rundt og kommunikere med hinanden.
Ambitionerne hos Facebook er at skabe et metavers, der gør det muligt for alle og enhver at interagere med hinanden virtuelt som var det et møde, der fandt sted i virkeligheden. Med Oculus-appen Horizon Worlds og senere hen appen Horizon Workrooms har Facebook vist de første bud på, hvad det sociale medie sigter efter at skabe.
Til formålet har Facebook også annonceret, at man ønsker at ansætte 10.000 nye folk i EU over de næste fem år.
Facebooks metavers-projekt er desuden et langsigtet projekt, som på sigt – efter 10 til 15 år – skal udgøre Facebooks primære forretning, har Zuckerberg tidligere meldt ud. Han har også tidligere oplyst, at metaverset vil blive ”næste generation af internettet og næste generation for os som virksomhed”.
Se også: Nyheder om international tech