Ny lynladestation får strøm fra vindmøller og solceller
Næste år åbner producenten af ladestandere, Clever, en grøn lynladestation i Køge, hvor vindmøller, solpaneler og et kæmpe batteri skal fylde elbilernes batterier med grøn energi. Den nye ladestation kommer til at indgå i et pilotprojekt i samarbejde med teknologivirksomheden Hitachi Energy.
Se også: Antal opladninger af elbiler vil eksplodere frem til 2025
Kæmpe batteri skal lagre strøm
Clever skal stå for de hurtige ladestationer til bilerne og solceller, mens Hitachi Energy leverer et kæmpemæssigt batteri, som skal lagre strømmen fra de vedvarende kilder. Et kæmpe batteri på 1,2 MWh skal være med til at mindske belastningen på elnettet på de tidspunkter af dagen, hvor efterspørgslen på grøn strøm overstiger udbuddet.
Det fungerer på den måde, at batteriet i perioder med meget uudnyttet grøn strøm i elnettet vil kunne lagre strømmen. Samtidig vil man så i perioder med meget tryk på elnettet kunne hente grøn strøm ud af batteriet til blandt andet opladning af elbilerne.
Strøm fra solceller
Strømmen, batteriet skal fyldes af, kommer fra solceller på baldakinerne, som Clever opsætter på ladestationen. De vil sikre vedvarende energi svarende op til 60 000 kWh om året, der kan lagres og samtidig dække stationens eget strømforbrug til lys.
”Hvis vi skal gøre en forskel, skal vi være modige nok til at tage nye og smartere løsninger i brug. Clever udvikler opladningsløsninger, der er bæredygtige hele vejen rundt, men med det her projekt rykker vi grænsen for, hvordan vi i Danmark kan tænke grønne løsninger ind i eksisterende rammer. Potentialet er moderat ved ét batteri, men går det som forventet, bliver modellen for lynladestationen i Køge standarden for vores fremtidige større lynladestationer. Og så kan ladestationerne komme til at bidrage mærkbart til aflastningen af elnettet og udnyttelsen af den grønne strøm,” siger Casper Kirketerp-Møller, der er direktør for Clever.
Hos Dansk Energi peger man på, at tiltag som Clevers er vigtige, fordi de viser, hvordan udnyttelse af den grønne strøm skal tænkes på tværs af sektorer og industrier.
”Tidligere har man haft tendens til at tænke meget i siloer, når det kom til udnyttelsen af den grønne strøm, men faktisk er det langt mere effektivt at tænke på tværs af energiproduktion, teknologiske muligheder og forbrugervaner. Og det er netop det, som Clever gør med pilotprojektet her. Det handler om sektorkobling ved at integrere mange forskellige løsninger på tværs af virksomheder og myndigheder, så vores infrastrukturer bruges så optimalt som muligt, og så vi bruger den grønne energi, når den er der. Det er nøglen til et grønnere Danmark,” siger Anders Stouge, der er vicedirektør i Dansk Energi.
Er opladningen af elbilen grøn?
Også Energiselskabet OK har lavet en lignende ladestation med et kæmpe batteri. Denne ladestation åbnede i juli, hvor et 650 kWh batteri svarer til ti mellemstore elbilbatterier. Denne type af ladestationer kan sikre, at opladningen af elbilen altid er grøn, hvilket ellers ikke er tilfældet. Mængden af grøn strøm der kommer ud af ladestikket afhænger af hvor meget el Danmark producerer, hvor meget der importeres og hvordan mikset af vedvarende- og andre energikilder er. Vindenergi udgjorde i 2019 omtrent 45 procent af vores samlede elforbrug, og med solenergi og biomasse, kommer over halvdelen af den danske elproduktion fra CO2-frie energikilder.
Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
Grøn lynladestation oplader 16 elbiler
Den grønne lynladestation fra Clever åbner i Køge i starten af 2022, hvor der vil være otte ladestandere med hver to ladestik. Det betyder at stationen vil kunne håndtere op til 16 biler samtidigt. Clevers hurtige ladestandere leverer typisk op til 300kW DC-opladning, som bliver delt, hvis to biler oplades samtidigt. Den batteridrevne ladestation oprettes ved Skandinavisk Transportcenter i Køge.
Se også: Nyt om elbiler og opladning