Verdens største producent af elbilbatterier satser på batteriskifte
Kinesiske CATL, der er verdens største producent af batterier til elbiler, lancerer Evogo. Evogo er batterier og batteriskiftestationer, der skal gøre det billigere at producere og købe elbiler – og samtidig skal det fjerne rækkeviddeangst hos nuværende såvel som kommende ejere af elbiler.
Fuldt opladt batteri i elbil på kun 1 minut
Evogo er en kombination af nye batterier, batteriskiftestationer og en app, som CATL har udviklet af flere årsager. Mineraler til batterier i elbiler bliver dyrere og dyrere, hvilket giver lavere fortjeneste hos bilproducenterne samt højere priser for forbrugerne. Med større og større batterier i elbiler går det ikke kun ud over prisen, men vil med tiden også skabe mere giftigt batteriaffald. CATL mener, at man fremover bør gribe batterier og rækkevidde i elbiler anderledes an.
Forbrugere leder lige nu efter en direkte erstatning til deres benzin- og dieselbiler, som kører langt på en fuld tank og kun behøver korte ophold på tankstationer. Derfor er det naturligt at kigge efter en elbil med lang rækkevidde og hurtig opladning. Ifølge CATL bruger elbilejere dog ikke mere end 10-20 procent af batteriets kapacitet i daglig brug, hvilket gør et stort og dyrt batteri overflødigt.
Evogo-batterier vil blive tilbudt bilproducenter i elementer, som hver kan køre 200 kilometer fuldt opladt. De kan samles i to eller tre og have en maksimal rækkevidde på 600 kilometer. Evogo-batteriet vil dermed kunne bruges i store som små biler. Batterierne vil let kunne skiftes på batteriskiftestationer, hvor et tomt batteri udskiftes med et fuldt opladt på blot et minut. Batteriskiftestationerne fylder ikke mere end tre parkeringspladser og indeholder op til 48 Evogo-batterielementer, som konstant oplades og kvalitetstjekkes.
Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
Til forbrugerne tilbydes en Evogo-app, hvor elbilejere kan finde batteriskiftestationer, leje batterier, booke tid, se eventuel kø og andre relevante informationer.
Samarbejder med flere bilproducenter
CATL samarbejder allerede med flere af de store bilproducenter, heriblandt Tesla, Nio, Volkswagen og Fisker. Nio, der er en kinesisk elbilproducent, ser også batteriskifte som fremtiden, og tilbyder leasing af batteriet i modeller som ES8, ET7 og ET5. Idéen er meget lig CATLs Evogo og samtidig en åben standard, som ingen andre bilproducenter endnu har taget til sig.
Nio har senest udvidet med både elbiler og batteriskiftestationer i Norge og Tyskland, og Nio kommer i løbet af 2022 også til Danmark. Man kunne forestille sig et tættere samarbejde mellem Nio og CATL, men der endnu ingen oplysninger om et sådant.
CATL inviterer elbilproducenter til at benytte Evogo, hvor udrulningen af batteriskiftestationer sættes i gang i år med målet om at være til stede i 10 kinesiske byer.
Se også: Nyt fra elbilmarkedet