Citroën, Opel og Peugeot skal være 100 procent elektriske i 2028
Den multinationale bilkoncern Stellantis, der står bag en lang række store bilmærker, sætter nu fart på skiftet fra fossilt brændstof til batteridrevne biler. Allerede om seks år skal alle biler fra Citroën, Opel og Peugeot være helt elektriske.
Sammen med afsløringen af den første elbil fra Chrysler, Chrysler Airflow Concept, fortalte bilkoncernen Stellantis, at de vil fremskynde skiftet til elektriske biler hos flere af deres bilmærker. Stellantis har ellers været tilbageholde med at kaste sig over de elektriske drivlinjer, men ser nu ud til at tage det mere alvorligt.
Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
100 procent elektrisk bilpark i 2028
I tre enkeltstående pressemeddelelser fra Citroën, Opel og Peugeot fortæller Stellantis, at de har fjernet både 1,2 PureTech benzinmotorer og 1,5 Blue HDi dieselmotorer fra deres kompakte biler på de fleste europæiske markeder.
“Elektrificering er et særligt følsomt emne for fremtiden for MPV-segmenterne,” lyder det i Citroëns pressemeddelelse.
“Deres form og vægt giver disse biler et større brændstofforbrug, og benzinpriserne fortsætter med at stige. Denne udvikling vil hurtigt gøre benzin- eller dieselvarianter af disse modeller irrelevante.”
Hos de tre bilmærker Citroën, Opel og Peugeot er det henholdvis modellerne Berlingo, Rifter og Combo, der først skal være 100 procent elektriske. I 2028 skal hele flåden hos Citroën, Opel og Peugeot være elektriske i Europa.
Læs også: Alle elbiler i Danmark i 2021 – her er overblikket
Endnu flere mærker siger farvel til benzin
Citroën, Opel og Peugeot er langt fra de eneste bilmærker, der helt vil droppe at lave benzin- og dieselbiler. Svenske Volvos mål er, at halvdelen af deres bilsalg i 2025 er elbiler, og i 2030 er fossilbilerne helt ude af billedet. Hos DS vil der udelukkende produceres elbiler om to år. Mini bliver helt elektrisk fra 2030 og Hyundai og Kia fra 2034. Den tyske bilproducent BMW oplyser, at de allerede i 2025 vil lancere den sidste model med forbrændingsmotor. Derudover vil de allerede om tre år have hele 20 elbiler i deres sortiment.
Hos de fleste store bilmærker satses der generelt på elbilerne, hvor flere af dem allerede nu har flere modeller i deres sortiment. Toyota har været den mest tilbageholdende bilproducent i skiftet til elbiler, men har nu overgivet sig. I december løftede Toyota sløret for hele 15 elektriske konceptbiler.
Se også: Flere nyheder om elbiler