Foxconn fremviser to elbiler og en elbus
Verdens største producent af forbrugerelektronik og verdens tredjestørste teknologivirksomhed, taiwanske Foxconn eller Hon Hai Precision Industry, tager nu næste store skridt på vej mod at blive en elbilproducent.
Mandag under firmaets Hon Hai Tech Day 2021-event præsenterede firmaet tre egenudviklede elkøretøjer.
Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling
Model E: Designet af italienske Pininfarina
Flagskibet er Model E, som er en luksussedan, der skal tage konkurrencen op med blandt andet Teslas sedaner. I Model E er der skruet op for ydeevnen, så 0 til 100 klares på blot 2,8 sekunder. Batteriet, som har en kapacitet på 96 kWh, har en ydeevne på knap 750 hestekræfter. Netop 750 er også antallet af kilometer for bilens rækkevidde. Foran sidder en motor med 201 hestekræfter, mens der er en motor bagpå på 536 hestekræfter.
Bilens interiør er desuden indrettet, så bagsæderne kan omdannes til et mobilt kontor. Model E er samtidig udstyret med ansigtsgenkendelse og smarte vinduer.
Model E adskiller sig fra de to andre modeller ved, at den er designet af det italienske bildesignfirma Pininfarina. De har også designet biler for producenter som Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, GM, Hyundai, Maserati og Peugeot – og ikke at forglemme: DSBs IC4-tog.
Læs også: Spar penge på opladning af elbil i hjemmet
SUV’en Model C
Model C er en SUV, som måler 4,64 meter i længden og har en akselafstand på 2,86 meter. Det giver plads til op til syv personer. Det har været muligt, fordi Foxconn har reduceret den plads, der skal bruges på mekaniske komponenter.
Model C kan accelerere fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,8 sekunder. Og dets batteri med en kapacitet på 58 kWh har en rækkevidde på 700 kilometer. Den har desuden en luftmodstandskoefficient på 0,27.
Foxconn nævner samtidig bilens former, plads, styrke og energiforbrug som dens forcer.
Bybussen Model T
Den tredje model fra Foxconn er Model T, som er en elbybus. Bussen har et 400 kWh batteri med en rækkevidde på mere end 400 kilometer. Selv under maksimal belastning kan den køre på veje med en stigningsprocent på 25. Den maksimale hastighed er 120 kilometer i timen.
Der er i skrivende stund endnu ikke offentliggjort mange flere oplysninger om Foxconns tre nye elkøretøjer. Sikkert er det i hvert fald, at Foxconn nu går all-in på elbilmarkedet med præsentationen af de tre nye køretøjer.
Lancerer eget bilmærke: Foxtron
Ligesom med produktionen af andre produkter påtænker Foxconn dog ikke at lancere dem under eget navn. Som led i satsningen inden for elkøretøjer har Foxconn indgået et strategisk samarbejde med Yulon Motor Group. Yulon er en taiwansk bilproducent, som har produceret biler under licens fra producenter som Nissan, Chrysler, GM, Mercedes Benz og Mitsubishi. De to selskaber har skabt konsortiet Foxtron.
Det bliver Yulons egne bilmærker, Luxgen og CMC, som først kommer til at producere elbiler med afsæt i Foxtrons nye produktplatforme.
Foxconn har tidligere meldt ud, at man sammen med Fisker Inc. – skabt af danske Henrik Fisker – arbejder på en ’banebrydende’ elbil. Tidligere på måneden annoncerede Foxconn også, at virksomheden har købt den amerikanske bilfabrik Lordstown. Fisker-elbilen ventes at blive produceret på netop Lordstowns fabrik i Ohio, USA.
Siden Foxconn sidste år præsenterede sin elbilplatform, har der svirret rygter i luften om, at Foxconn kan blive Apples mulige elbilpartner. De to selskaber har i mange år haft et tæt samarbejde i forbindelse med produktionen af Apples forbrugerelektroniske produkter såsom iPhone, iPad, Apple Watch og Mac-computere.
Apple har ifølge mange kilder i længere tid søgt efter en etableret bilproducent, der kan stå for produktionen af en potentiel Apple-elbil. Men it-giganten har endnu til gode at annoncere en samarbejdspartner, eller at virksomheden i det hele taget arbejder på en elbil. Anonyme kilder har dog flere gange berettet om, at Apple sigter efter at lancere en elbil i 2024.