Den globale udrulning af 5G går markant hurtigere end 4G

5G-netværksteknologien udbredes væsentligt hurtigere end det var tilfældet med udrulningen af 4G-teknologien tilbage i 2009, viser nye tal fra Ericsson.

Den globale udrulning af 5G går markant hurtigere end 4G

Det kan sommetider virke som om, at 5G-teknologien ikke flytter sig voldsomt meget. Snakken går ofte på, hvor stort potentiale 5G har, men selv i et højteknologisk land som Danmark arbejder de fleste teleselskaber stadig på at få et landsdækkende 5G-netværk.

Men går det egentlig også så langsomt med udrulningen af 5G? Ikke hvis man kigger på de nyeste tal, som den svenske netværksudbyder Ericsson har offentliggjort i rapporten Ericsson Mobility Report November 2021.

I rapporten gør Ericsson blandt andet status på, hvor langt teleselskaberne er nået med den globale udrulning af 5G-teknologi. Og det går faktisk ganske hurtigt, hvis man sammenligner med udrulningen af 4G-teknologi.

Læs også: Overblik over de danske teleselskaber – hvilke teleselskaber ejer hvem?

1 milliard 5G-brugere to år hurtigere end med 4G 

Ericsson har netop opjusteret sine prognoser, så forventningen nu lyder, at der ved udgangen af 2021 vil være i alt 660 millioner 5G-abonnenter verden over. Antallet af 5G-abonnenter vil overstige 1 milliard allerede i løbet af 2022. Den milepæl bliver dermed nået hele to år tidligere, end 4G-teknologien var om at nå samme markedsudbredelse.

Til forskel fra udrulningen af 4G-teknologi var der med 5G-udrulningen adgang til 5G-kompatibelt udstyr (smartphones, tablets, computere, routere og antenner) fra mange forskellige producenter tidligt i udrulningen. Netop dette har været en af de vigtigste faktorer i den hurtigere udbredelse af 5G. Andre vigtige faktorer har været, at priserne er faldet hurtigere, og at Kina tidligt har satset stort på 5G.

Der er også sket en ændring i, hvor hurtigt 5G-mobiltelefoner udbredes blandt befolkningen. 5G-teknologi har ifølge Ericsson været tilgængelig i i alt 10 kvartaler – det vil sige omkring siden sommeren 2019. Efter 10 kvartaler udgør 5G-enheder nu 23 procent af det globale salg af hovedsageligt mobiltelefoner. Til sammenligning var 4G-understøttelse kun at finde blandt 8,7 procent af det samlede antal enheder, da 4G-teknologien var på tilsvarende punkt i udbredelsen.

5G vil være den dominerende teknologi i 2027

4G-teknologien – forgængeren til 5G – fortsætter faktisk også med at vokse i 2021. Men netop omkring årsskiftet til 2022, hvor 4G-teknologien topper med 4,7 milliarder abonnenter, vender udviklingen. 4G er, som en naturlig konsekvens af udbredelsen af 5G, stille og roligt ved at miste andele.

I 2027 vil der ifølge Ericssons nye prognose være hele 4,4 milliarder 5G-abonnenter. Netop 2027 er året, hvor 5G ventes at blive den dominerende netværksteknologi globalt. Her vil omkring 50 procent af alle mobilabonnenter være på 5G. Det svarer til 75 procent af verdens befolkning og 62 procent af den globale smartphonetrafik i 2027.

”Mobilkommunikation har haft en utrolig stor indflydelse på samfundet og erhvervslivet i løbet af de sidste 10 år. Når vi ser frem mod 2027, vil mobilnetværk være mere integreret end nogensinde før i den måde, vi interagerer, lever og arbejder på. Vores seneste Ericsson Mobility-rapport viser, at forandringerne går stadig hurtigere, og at teknologien spiller en afgørende rolle,” siger Fredrik Jejdling, Executive Vice President og Head of Networks hos Ericsson.

Så selv om 5G-teknologi måske ikke revolutionerer vores hverdag hverken i morgen eller om et år, hersker der altså ingen tvivl om, at udbredelsen går relativt hurtigt. Og det er godt for alle. En stor kundebase er nemlig afgørende for teleselskaberne verden over. Det sikrer, at de store investeringer i 5G-netværkene tjenes hjem, så der kan investeres yderligere i endnu bedre 5G-teknologi – og på sigt 6G-teknologi – i fremtiden.

Det vil hovedsageligt være i form af høje 5G mmWave-frekvenser, som vil muliggøre eksempelvis ultrapålidelig og tidskritisk kommunikation, IoT og extended reality (XR).

Læs også: Nyheder om telekommunikation